Ép testben, ép lélekben a vírus idején (Dr. Bittner Nóra tüdőgyógyász 10+1 javaslata)

18 Apr 2020 Hozzászólások:  Megtekintések: 
DrBittnerNora_2618.jpg
dr. Székely Gábor
Közzétette dr. Székely Gábor

A koronavírus-járvány miatt most aki teheti, otthon marad, ez a fertőzés elleni legbiztosabb védekezés. Persze ha ritkábban is, de boltba el kell menni, és az egészség megőrzése miatt fontos a rendszeres mozgás is. Mire kell figyelni, hogy a járvány alatt is biztonságban legyünk?

  1. Mire figyeljünk kézmosásnál?

Mostanában mást sem hallunk, minthogy a rendszeres és alapos szappanos kézmosás kulcskérdés, a  részletek viszont elsikkadhatnak. „Nem szerencsés most gyűrűt hordani, mert alattuk megtelepedhetnek a kórokozók. A legalább 20 másodperces kézmosás során persze jól át tudjuk mosni az ujjközöket, de a gyűrű alá nem tudunk benyúlni” – mondja dr. Bittner Nóra tüdőgyógyász, a Debreceni Egyetem Tüdőgyógyászati Klinikájának igazgatója.

 

  1. Mit tegyünk, ha a fertőtlenítőktől kiszáradt a bőrünk?

A rendszeres kézfertőtlenítés a kéz bőrét eléggé megviseli, ahogyan azok a háztartási vegyszerek is, amelyeket sokan gumikesztyű nélkül használnak. A kiszáradt, kirepedezett, természetes flórájától megfosztott bőr mert nem véd olyan hatékonyan a fertőzések ellen. Ilyenkor nem a gyógynövényes krémek a legjobbak, hanem a különféle hidratálók, hagyományos kézápolók, mert azokat úgy állítják össze, hogy a száraz bőrt képesek legyenek hidratálni.

 

  1. Miből szerezzünk be többet?

Bár a járvány elején a boltokat kifosztották, a tartós élelmiszerek otthoni halmozásának semmi értelme. A több kiló liszt csak „bezsizsikesedik”, ilyen termékekből tartós hiány amúgy sem alakulhat ki a boltokban. A táplálkozástudományi szakemberek szerint szénhidrátforrásból (például burgonyából, rizsből) elég fejenként 2 kilót beszerezni, és nem kell több pékáruból sem. Tartós tejből sem kell fejenként 7 liternél több, és egy főre vetítve húsból sem szükséges 2 kilónál többet pakolni a fagyasztóba. A járványtól függetlenül változatos táplálkozásra kell törekedni, az extrém diétákat érdemes kerülni.

 

  1. Hogyan kezeljük az ételeket?

A boltban vásárolt élelmiszerek csomagolását jó mihamarabb eltávolítani, a házhoz rendelt pizza dobozát is hamar ki kell dobni. Az ételeket szerencsés azonnal saját dobozba tenni, elpakolásuk után pedig kezet mosni. A tejes dobozokat elrakodás előtt érdemes tisztítószeres szivaccsal áttörölni, és fogyasztás előtt a zöldségeket, gyümölcsöket is meg kell mosni, illetve pucolni. Ehhez elég sima folyóvíz, vegyszerre nincs szükség.

 

  1. Hordjunk-e maszkot?

„A legegyszerűbb maszk is segít megelőzni, hogy véletlenül az arcunkhoz érjünk, hordása ilyen szempontból előny, de azt tudni kell, hogy az egyszerű maszkok nem jelentenek komoly védelmet, csak előszűrőnek felelnek fel. Maximum azt előzik meg, hogy valakit közvetlenül leprüszköljenek” – emeli ki Bittner Nóra. Abból a szempontból viszont hasznosak, hogy ha ne adj isten hordozzuk a vírust, de az enyhe tünetek miatt erről magunk sem tudunk, akkor legalább nem terjesztjük. Emiatt lehet előny a maszk viselése, feltéve, hogy hazaérkezve egyből kimossuk, vasalással fertőtlenítjük.

 

  1. Hogyan előzzük meg a trombózist?

Az egész napos ücsörgés még egészséges embereknél is emeli a trombózis kockázatát, azoknál pedig pláne, akik túlsúlyosak, szív- és érrendszeri betegségben, krónikus gyulladásos betegségben, daganatos betegségben vagy véralvadási zavarban szenvednek. A trombózis elkerüléséért fontos megelőzni a keringés lassulását, amit már az segít, ha napi kétszer fél órát sétálunk, otthon tornázunk, átmozgatjuk a lábunkat.

 

  1. Mit tisztítsunk rendszeresen?

Fontos, hogy a gyakran használt tárgyakat, felületeket rendszeresen áttöröljük fertőtlenítőszeres kendővel vagy ronggyal. Klasszikusan ilyen a kilincs, a kulcs, a lámpakapcsoló, a pénztárca, a kocsi kormánya és sebváltója, a számítógép klaviatúrája és egere, és természetesen a mobiltelefon felülete!

 

  1. Milyen vitamint szedjünk?

Bár rengeteget hallunk az immunerősítés fontosságáról, az immunerősítés fogalma a gyakorlatban értelmezhetetlen. A lényeg annyi, hogy a szervezet mindennel el legyen látva, hiányállapot ne alakuljon ki. Ehhez elég a kiegyensúlyozott táplálkozás, illetve az, hogy ebben az időszakban gondoskodjunk a D-vitamin pótlásáról. Ez azért fontos, mert ősztől tavaszig kevés fény éri a bőrt, így a D-vitamin nem tud kellő mennyiségben termelődni, megfelelő szintje viszont szükséges ahhoz, hogy az immunrendszer jól működjön. Nagy dózisban C-vitamint szedni teljesen fölösleges.

 

  1. Tényleg nem láthatjuk az unokát?

Sajnos komolyan kell venni a tiltást, a koronavírus ugyanis az idősekre jelenti a legnagyobb veszélyt, a gyerekek sokszor csak enyhe tüneteket mutatnak, vagy akár tünetmentesek. „Most nagy fegyelemre van szükség, a közvetlen kapcsolat akkor sem ajánlott, ha az unokák régóta otthon vannak. Az elszigetelődést persze fontos megelőzni, ezt segíthetik a modern eszközök, a videós telefonbeszélgetések, az internetes csatornák használata” – mondja Bittner Nóra. A szülők a gyerekeket elvihetik a nagyszülők házához is, akik az ablakból láthatják őket, integethetnek nekik.

 

  1. Tartani kell a kutyáktól?

A kutyákat nem fertőzi meg a koronavírus, maximum szimatolás közben kerülhet az orrukra (ugyanúgy, ahogy tárgyakra is rákerül), emiatt mutathatták ki náluk a durván járványos területeken. Itthon ilyen helyzet nem állt elő, de ettől függetlenül fontos, hogy a kutyákkal kapcsolatos általános higiéniás szabályokat betartásuk. Ügyelni kell arra is, hogy ha idegen kutyát simogatunk, utána mossunk kezet, de ez nem csak a mostani járvány miatt fontos.

 

 

+1 Hogy ne őrüljünk meg a helyzettől?

A bezártság sokaknak nagy erőpróba, nehéz hosszú napokat a lakásban tölteni. Emiatt is fontos, hogy az óvintézkedéseket betartva picit azért kimenjünk sétálni, otthon pedig találjunk kreatív elfoglaltságot. „Érdemes ehhez heti ütemtervet készíteni, összeírni, melyik nap milyen társasjátékot veszünk elő, mikor beszélünk telefonon rokonokkal és barátokkal, összeszedni, milyen könyveket akarunk régóta elolvasni” – mondja szakértőnk. Ha ilyen feladatokat tűzünk ki magunknak, sokkal jobban és eredményesebben telik az idő.

A cikket írta: Szabó Emese

Az interjút adta: Dr. Bittner Nóra PhD, MBA
a Debreceni Egyetem Tüdőgyógyászati Klinika igazgatója
Forrás: Nők Lapja

A megosztóról

dr. Székely Gábor
Ebben a rovatban tud kérdéseket feltenni a Kedves Olvasó. Elsősorban a gyógyszerekkel kapcsolatosan, de egészség-betegség témaköreiben is természetesen, Hangsúlyozzuk, hogy a weboldal információi nem helyettesítik az orvosi diagnózist és kezelést! A kérdéseket és válaszokat csak abban az esetben publikáljuk az oldal felületén, ha ehhez hozzájárulnak és akkor is csak a személyes adatok szerepeltetése nélkül.

Egészséges életmód

Itt híreket, cikkeket közlünk az egészséges életmóddal, diétákkal, mozgásformákkal kapcsolatos tematikákat illetően. Ide kerülnek a gyógynövényekkel foglalkozó írások és hírek is.


Betegségek

E menüpontban szervek, szervrendszerek szerinti csoportosításban szerepelnek hírek, rövid közlemények és betegségleírások az érdeklődők és a betegek számára.


Gyógyszerek

Vényköteles és vény nélkül kapható gyógyszerek. Ezekkel kapcsolatosan kizárólag a hatóanyagneveken szerepel minden készítmény. A cikkek, hírek hatásokkal, mellékhatásokkal, klinikai vizsgálatokkal, újabb eredményekkel foglalkoznak. Hirdetéseket nem teszünk közzé vény nélkül kapható gyógyszerekkel kapcsolatosan sem. Nem gyógyszerek Itt kerülnek bemutatásra az orvostechnikai eszközök, étrend-kiegészítők és a kozmetikai termékek. Az oldal célja nem a hirdetés, hanem a korrekt tájékoztatás.

Bővebben...

Keresés Gyógyszer.Ész